Kaupunki muuttui hiljaiseksi ja pehmeäksi. Ikkunan ulkopuolella leijailee isoja hahtuvia. Kaksikuukautinen Lennimme oli aivan ihmeissään, kun aamuiseen tapaansa katseli sylissä ikkunasta ulos. Suu jäi auki, kasvoilla hölmistynyt ilme ja pää pyöri vauhdilla puolelta toiselle.
Mielenkiintoista oli huomata, että klo 10 ulkona käydessäni Kallion katujen varret olivat täynnä lumipeitteisiä autoja. Sää huomioiden autojen lumipeite ei herättänyt huomiota vaan se, että niitä autoja oli paikalla lähes saman verran kuin sunnuntaina illalla.
Yksityisautolla töihin matkaaminen on ilmeisesti vain sellaista huvitusta, jota harrastetaan, kun auton saa helposti liikkeelle. Vain harvat olivat kaivaneet autonsa kinoksista ja raivanneet tien auraustönkäreen läpi liikenteeseen. Kaikki nämä n. 90 prosenttia autoista, jotka tänään olivat poikkeuksellisesti jääneet nököttämään kotikadulle ovat siis turhaan liikenteessä lumettomien päivien aamuruuhkassa. Uskomatonta, kuinka moni on valmis nököttämään aamuruuhkassa vain huvin vuoksi julkisen liikenteen käyttämisen sijaan.
Omistusautopysäköinnin hinta on saatava ehdottomasti korkeammaksi. On järjetöntä, että 36 eurolla VUODESSA saa paikan kadun varresta. Tämän pitäisi olla minimihinta kuukaudessa ja silti se olisi kohtuuttoman halpa. Lisäksi tarvitaan huomattavasti nykyistä edullisempi, mielellään maksuton joukkoliikenne.
Laina-autoille pysäköintitunnusta ei voi hankkia. Kyseessä ei siis ole asukaspysäköinti, kuten usein virheellisesti sanotaan. Helsingissä saa pysäköintitunnuksen ainoastaan omistamaansa autoon, joka on vakituisesti paikalla. Yhteen pysäköintitunnukseen ei siis voi lisätä esim. kahta auton rekisteritunnusta ja vaihtaa kyltti siihen autoon, joka on mahdollisesti lainassa. Näin kyseessä olisi todellinen asukaspyäköinti nykyisen omistusautopysäköintitunnuksen sijaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti